» » » » » Reguli la șah: rocada, en passant, promovarea pionilor, șah

Reguli la șah: rocada, en passant, promovarea pionilor, șah

postat în: Şah | 0

Rocada

Exemple de rocadă (Exemple de rocadă)

O singură dată în fiecare joc, fiecărui rege i se permite să facă o mișcare specială, cunoscută sub numele de rocadă. Rocada constă în a muta regele două pătrate de-a lungul primei linii spre un turn (care se află pe prima linie a jucătorului) și apoi plasarea turnului în ultimul patrat pe care regele tocmai la trecut. Rocada este permisă în următoarele condiții:

  • Nici regele, nici tura nu au fost mutate anterior în timpul jocului.
  • Nu pot exista piese între rege și tură.
  • Regele nu poate fi în șah, și nici nu poate trece prin pătrate care sunt atacate de piese inamice sau muta într-un pătrat unde ar fi șah. Rețineți că rocada este permisă dacă tura este atacată sau dacă tura traversează un pătrat care este atacat.

En pasant

(Exemple de mutări de pioni (Exemple de mutări de pioni: promovare (stânga); en pasant (dreapta))

Atunci când un pion avansează două pătrate din poziția sa inițială și există un pion adversar pe o coloană adiacentă de lângă pătratul său de destinație, atunci pionul oponentului îl poate captura en passant și trece la pătratul prin care pionul a trecut. Acest lucru se poate face numai cu privire la următoarea mutare, în caz contrar dreptul de a face acest lucru este pierdut. De exemplu, dacă pionul negru tocmai a avansat două pătrate de la g7 (poziția inițială de pornire) la g5, atunci pionul alb pe f5 îl poate lua prin en pasant pe g6 (dar numai la următoarea mutare a albului).

Promovare

Atunci când un pion avansează până la a opta linie, ca parte din mutare este promovat și trebuie schimbat la alegerea jucătorului în regină, tură, nebun sau cal de aceeași culoare. De obicei, pionul este ales să fie promovat în regină, dar în unele cazuri este aleasă o altă piesă; acest lucru se numește subpromoție. În diagramă, pionul de pe c7 poate fi avansat până la a opta linie și va fi promovat într-o piesă permisă. Nu există nicio restricție asupra piesei selectate pentru promovare, astfel încât este posibil să aveți mai multe piese de același tip decât la începutul jocului (de exemplu, două regine).

Șah

Regele negru se află în șah (Regele negru se află în șah de la tura albă.)

Atunci când un rege este atacat imediat de una sau două dintre piesele adversarului, se spune că este în șah. Răspunsul la un șah este o mișcare legală dacă dă naștere unei poziții în care regele nu mai este atacat direct (adică nu mai este în șah). Aceasta poate implica fie capturarea piesei care a dat șah, fie interpunerea unei piese între piesa care a dat șah și rege (posibil numai dacă piesa care a dat șah este o regină, o tură sau un nebun și există cel puțin un pătrat între ea și rege), fie mutarea regelui într-un pătrat unde nu este în șah. Rocada nu este un răspuns permis la un șah. Obiectivul jocului este de a da șah-mat adversarului; acest lucru se întâmplă atunci când regele oponentului este în șah și nu există nicio cale legală de a scăpa de șah. Este ilegal ca un jucător să facă o mișcare care să pună sau să lase propriul rege în șah.

În jocurile neoficiale se obișnuiește să se anunțe „șah” când se pune regele oponentului în șah, dar acest lucru nu este cerut de regulile jocului și nu se face de regulă în turnee.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *